98% zgodności z JSA
- Wypróbuj za darmo program antyplagiatowy Wrona

Praca magisterska i licencjacka z pielęgniarstwa. Pisanie pielęgniarstwo

Zawód pielęgniarki to jeden z tych zawodów w naszym kraju, które są najmniej doceniane. Praca ta wymaga wielu poświęceń, a wynagrodzenie jest często nieadekwatne do ilości oraz znaczenia wykonywanej pracy. Mamy zatem ogromny szacunek wobec osób, które podejmują ten kierunek studiów, a przedstawione tutaj materiały mogą pomóc w uzyskaniu upragnionego dyplomu.

Okładka artykułu
starstarstarstarstar

ocena 5 (5)

Data aktualizacji: 2024-01-21

Temat pracy licencjackiej i magisterskiej z pielęgniarstwa

Wybór tematu pracy magisterskiej i licencjackiej w pielęgniarstwie jest kluczowym krokiem w procesie pisania. Temat powinien być zgodny z zainteresowaniami badawczymi studenta oraz mieścić się w obszarze jego przyszłej specjalizacji zawodowej. Ważne, aby wybrany temat był aktualny i odpowiadał na konkretne potrzeby zdrowotne pacjentów lub problemy systemowe w opiece zdrowotnej. Poniżej przedstawiono przykładowe obszary, które mogą być przedmiotem badań w pielęgniarstwie:

  • Opieka nad pacjentami z chorobami przewlekłymi
  • Rehabilitacja
  • Zdrowie publiczne
  • Edukacja zdrowotna
  • Zarządzanie w opiece pielęgniarskiej
  • Nowe technologie w praktyce pielęgniarskiej

Przykładowe tematy

Przed podjęciem ostatecznej decyzji o wyborze tematu warto upewnić się, że jest on możliwy do zrealizowania w kontekście dostępnych zasobów, takich jak literatura naukowa, czas oraz możliwość

  • Ocena wiedzy młodych kobiet na temat profilaktyki raka piersi.
  • Postawy i wiedza studentów pielęgniarstwa i studentów kierunków niemedycznych na temat transplantacji.
  • Jakość życia po operacji żołądka.
  • Ocena stopnia ryzyka odleżyn oraz wpływ profilaktyki przeciwodleżynowej na proces gojenia się ran.
  • Ocena wiedzy kobiet i mężczyzn powyżej 60 roku życia w zakresie profilaktyki pierwotnej i wtórnej chorób sercowo-naczyniowych.
  • Przyczyny powstawania otyłości u mieszkańców domu pomocy społecznej o profilu psychiatrycznym w Krakowie.
  • Retrospektywna analiza bólu ostrego u pacjentów po operacjach endoprotezoplastyki biodra i kolana.
  • Rola i zadania pielęgniarki w przygotowaniu pacjentów do samoopieki z cukrzycą typu 1.
  • Styl życia pacjentów po przebytej angioplastyce wieńcowej.
  • Ocena wiedzy pacjentów na temat stopy cukrzycowej.
  • Zapadalność na nowotwór złośliwy jądra u mężczyzn.
  • Porównania wyników leczenia zespołu rowka nerwu łokciowego.
  • Biopsja mammotomiczna pod kontrolą USG – ocena jakości życia pacjentek po zabiegu.
  • Rola pielęgniarki w opiece nad pacjentem z zawałem mięśnia sercowego w oddziale szpitalnym.

Plan pracy

Plan pracy magisterskiej powinien być przede wszystkim logiczny i uporządkowany. Jego celem jest wskazanie kolejnych kroków, które pozwolą na realizację całego przedsięwzięcia. Na początku warto określić cel oraz pytania badawcze, które będą stanowiły punkt wyjścia dla pracy.

Następnie należy przejść do przeglądu literatury, aby zidentyfikować istniejące badania i teorie oraz znaleźć lukę badawczą, którą wypełni Twoja praca.

Kolejnym etapem jest metodologia, czyli sposób, w jaki zamierzasz przeprowadzić badania. Powinna ona obejmować charakterystykę próby, zastosowane narzędzia oraz procedurę badawczą.

Po przeprowadzeniu badań, wyniki należy szczegółowo opisać i przedstawić w kontekście wcześniejszych badań, podkreślając, jakie nowe informacje wnoszą one do dyskusji naukowej.

Ostatnia część pracy to wnioski, które powinny odpowiadać na postawione na początku pytania badawcze, a także wskazywać na praktyczne implikacje wyników. Plan powinien zakończyć się bibliografią oraz ewentualnymi aneksami, zawierającymi dodatkowe materiały, takie jak ankiety czy tabele z danymi.

Przykładowy plan pracy magisterskiej i licencjackiej z pielęgniarstwa

Temat: Jakość życia po operacji żołądka

SPIS TREŚCI

STRESZCZENIE

WSTĘP

Rozdział I. WSTĘP

Rozdział II. NOWOTWORY ŻOŁĄDKA

  • 2.1. Definicja, patomechanizm i epidemiologia chorób nowotworowych w Polsce
  • 2.2. Podział nowotworów żołądka i ich charakterystyka
  • 2.3. Przyczyny powstawania chorób nowotworowych żołądka
  • 2.4. Rozpoznanie i objawy kliniczne nowotworów żołądka
  • 2.5. Ogólne zasady leczenia chorób nowotworowych żołądka w Polsce

Rozdział III. JAKOŚĆ ŻYCIA PACJENTÓW PO OPERACJI RAKA ŻOŁĄDKA

  • 3.1. Definicja jakości życia według WHO
  • 3.2. Problemy pacjentów po operacji raka żołądka

Rozdział IV. BADANIA WŁASNE

  • 4.1. Cele i założenia pracy
  • 4.2. Materiał badawczy
  • 4.3. Metody badawcze
  • 4.4. Wyniki badań własnych

Kwestionariusz ankiety

  • 5.1. Spis tabel
  • 5.2. Spis wykresów

DYSKUSJA

WNIOSKI

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

Temat: Ocena stopnia ryzyka odleżyn oraz wpływ profilaktyki przeciwodleżynowej na proces gojenia się ran

SPIS TREŚCI

STRESZCZENIE

WSTĘP

Rozdział I. PODSTAWY TEORETYCZNE PRZEDMIOTU BADAŃ

  • 1.1. Definicja i klasyfikacja odleżyn
  • 1.2. Przyczyny i miejsca występowania odleżyn
  • 1.3. Skale do oceny zagrożenia powstawania odleżyn
  • 1.4. Profilaktyka przeciwodleżynowa w pracy pielęgniarki
  • 1.5. Rehabilitacja pacjenta unieruchomionego w łóżku z odleżynami
  • 1.6. Prawidłowe odżywianie w leczeniu ran

Rozdział II. METODOLOGIA BADAŃ

  • 2.1. Cele, problemy, hipotezy badawcze
  • 2.2. Metody, narzędzia, techniki badawcze
  • 2.3. Charakterystyka badanej grupy
  • 2.4. Przebieg badań
  • 2.5. Metody statystyczne

Rozdział III. WYNIKI BADAŃ

  • 3.1. Skala NORTON
  • 3.2. Skala oceny podstawowych czynności codziennych (skala ADL)
  • 3.3. Skala oceny stanu odżywienia (skala NRS)
  • 3.4. Skala Torrace`a (stopnie odleżyn)

DYSKUSJA

WNIOSKI

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

Temat: Ocena wiedzy kobiet i mężczyzn powyżej 60 roku życia w zakresie profilaktyki pierwotnej i wtórnej chorób sercowo-naczyniowych

SPIS TREŚCI

STRESZCZENIE

WSTĘP

Rozdział I. Choroby sercowo – naczyniowe, rozważania ogólne

  • 1.1. Budowa i funkcje serca
  • 1.2. Charakterystyka chorób sercowo – naczyniowych
  • 1.3. Czynniki ryzyka chorób układu sercowo – naczyniowego
  • 1.4. Wskaźniki epidemiologiczne

Rozdział II. Profilaktyka chorób sercowo – naczyniowych

    2.1. Profilaktyka pierwotna 2.2. Profilaktyka wtórna

Rozdział III. Zachowania zdrowotne a ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe

Rozdział IV. Cel i założenia pracy

Rozdział V. Metodologia badań

  • 5.1 Charakterystyka badanej grupy
  • 5.2 Metody pracy

WYNIKI BADAŃ

DYSKUSJA

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

Temat: Porównania wyników leczenia zespołu rowka nerwu łokciowego

SPIS TREŚCI

STRESZCZENIE

WSTĘP

Rozdział I. ZESPÓŁ KANAŁU ŁOKCIOWEGO

  • 1.1. Ogólne poglądy na temat na temat zespołu łokciowego
  • 1.2. Cechy charakterystyczne anatomii nerwu łokciowego
  • 1.3. Klasyfikacja neuropatii i ich przyczyny
  • 1.4. Objawy uszkodzenia nerwu łokciowego
  • 1.5. Charakterystyka zespołu łokciowego
  • 1.6. Kliniczne objawy zespołu łokciowego
  • 1.7. Diagnostyka różnicowa

Rozdział II. OBOWIĄZKI I ZADANIA PIELĘGNIARSKIE W POMAGANIU PACJENTOM Z ZESPOŁEM ŁOKCIOWYM

  • 2.1. Metoda leczenia
  • 2.2. Leczenie zachowawcze
  • 2.3. Fizjoterapia
  • 2.4. Terapia przeciwbólowa
  • 2.5. Leczenie operacyjne

Rozdział III. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH

  • 3.1. Cel pracy
  • 3.2. Problemy badawcze
  • 3.3. Materiał i metody

Rozdział IV. WYNIKI

  • 4.1. Wyniki i analiza
  • 4.2. Indywidualne badania
  • 4.3. Problemy medyczne i opieka nad pacjentem w okresie pooperacyjnym
  • 4.4. Dyskusja

WNIOSKI

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

Temat: Obciążenie pracą pielęgniarekna bloku operacyjnym

SPIS TREŚCI

STRESZCZENIE

WSTĘP

Rozdział I. TEORETYCZNE PODSTAWY PRACY

  • 1.1. Zapotrzebowanie na opiekę pielęgniarską w Polsce
  •     1.1.1. Kadra pielęgniarska
  •     1.1.2. Czas pracy pielęgniarki/położnej
  •     1.1.3. Relacja pacjent: pielęgniarka – ogólne oszacowania dla poszczególnych oddziałów
  •     1.1.4. Relacja pacjent: pielęgniarka– oszacowania dla szpitali
  • 1.2. Normy zatrudnienia pielęgniarek i położnych – legislacja polska
  •     1.2.1. Rozporządzenie z 28 grudnia 2013 roku
  •     1.2.2. Krytyka ze strony środowiska
  •     1.2.3. Minimalne normy zatrudnienia pielęgniarek i położnych na oddziałach szpitalnych – regulacje w innych państwach
  •     1.2.4. Liczba personelu gwarantująca bezpieczeństwo pacjentów wg opublikowanych doniesień naukowych
  •     1.2.5. Propozycja regulacji minimalnych norm zatrudnienia w Polsce
  • 1.3. Czynniki szkodliwe oraz obciążenie pracą pielęgniarek
  •     1.3.1. Narażenie zawodowe pielęgniarek
  •     1.3.2. Obciążenie pracę pielęgniarek
  •     1.3.3. Choroby zawodowe i zaburzenia zdrowia pielęgniarek
  •     1.3.4. Koszty bezpośrednie i pośrednie chorób zaodowych

Rozdział II. METODOLOGIA BADAŃ

  • 2.1. Cel i przedmiot badań
  • 2.2. Problem badawczy
  • 2.3. Metody, techniki i narzędzia badań
  • 2.4. Organizacja badań

Rozdział III. CZĘŚĆ EMPIRYCZNA

  • 3.1. Charakterystyka grupy badanej
  • 3.2. Miejsce pracy
  • 3.3. Stres według PSS-10 w badanej grupie
  • 3.4. Skala Ryzyka Psychospołecznego

WNIOSKI

ZAKOŃCZENIE

BIBLIOGRAFIA

Metodologia badań

Metodologia badań jest kluczowym elementem pracy naukowej, ponieważ określa, w jaki sposób przeprowadzono badania oraz jakimi narzędziami i technikami posłużono się, aby uzyskać odpowiedzi na postawione pytania badawcze. W pracy magisterskiej z pielęgniarstwa, jak i innych dziedzinach naukowych, metodologia powinna być precyzyjnie opisana i dostosowana do charakteru badania.

W pierwszej kolejności należy określić rodzaj badań: mogą to być badania ilościowe, które opierają się na statystycznej analizie danych, bądź badania jakościowe, które koncentrują się na interpretacji zjawisk i głębokim zrozumieniu problemu. Wybór metody zależy od specyfiki problemu badawczego i oczekiwanych wyników.

Kolejnym krokiem jest wybór odpowiednich narzędzi badawczych, takich jak kwestionariusze, wywiady, obserwacje, czy analiza dokumentów. Ważne jest, aby narzędzia były trafne oraz rzetelne. Następnie należy opisać dobór próby, czyli wskazać, jakie kryteria przyjęto przy wyborze uczestników badania, oraz scharakteryzować grupę badawczą.

Istotnym elementem jest także szczegółowy opis procedury badawczej, czyli krok po kroku przedstawienie, w jaki sposób realizowano badanie. Należy również uwzględnić, jakie kroki podjęto, aby zapewnić zgodność z zasadami etyki badawczej.

Struktura części metodologicznej

  1. Cel badań, problemy i hipotezy badawcze
  2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
  3. Organizacja badań
  4. Charakterystyka badanych

Narzędzia badawcze wykorzystywane w pracach licencjakich i magisterskich z pielęgniarstwa

W pracach magisterskich i licencjackich z pielęgniarstwa stosuje się różnorodne narzędzia badawcze, które umożliwiają dogłębne zrozumienie badanych zagadnień. Do najczęściej wykorzystywanych należą:

  • Ankieta własna – służy do zbierania danych ilościowych i jakościowych.
  • Wywiady – pozwalają na uzyskanie szczegółowych informacji od pacjentów i personelu.
  • Obserwacje – stosowane w badaniach nad zachowaniami i procedurami pielęgniarskimi.
  • Narzędzia psychometryczne – oceniające np. stan zdrowia, radzenie sobie z chorobą czy satysfakcję zawodową.
  • Analiza dokumentacji medycznej – dostarcza informacji o stanie zdrowia pacjentów i przebiegu leczenia.

Takie podejście umożliwia kompleksową analizę problemów zdrowotnych i jakości opieki.

Wyniki badań

Prezentacja wyników badań jest jednym z najważniejszych etapów pracy naukowej, ponieważ pozwala na przedstawienie uzyskanych danych oraz ich interpretację w kontekście postawionych pytań i hipotez badawczych. W pracy magisterskiej z pielęgniarstwa, jak i innych dziedzin, wyniki powinny być zaprezentowane w sposób jasny, logiczny i zrozumiały.

Wyniki badań można przedstawić w formie tabel, wykresów oraz opisów. Tabele i wykresy umożliwiają szybkie porównanie danych, a także ich wizualizację, co ułatwia zrozumienie i analizę. Istotne jest, aby każda tabela i wykres były odpowiednio podpisane oraz zawierały jasne i precyzyjne opisy, dzięki czemu będą one czytelne i zrozumiałe dla odbiorcy. Opisowa prezentacja wyników powinna koncentrować się na najważniejszych aspektach badań i być poparta odpowiednimi danymi liczbowymi. Warto zacząć od statystyki opisowej, która pozwala na podsumowanie danych za pomocą wskaźników takich jak średnia, mediana, odchylenie standardowe czy rozkład częstości. Tego typu analiza jest szczególnie przydatna w celu ogólnego scharakteryzowania próby badawczej oraz wykrycia podstawowych trendów i zjawisk w danych.

Kolejnym krokiem jest weryfikacja hipotez badawczych. Aby określić, czy założone hipotezy są zgodne z uzyskanymi wynikami, często stosuje się różne testy statystyczne. W przypadku danych kategorialnych, gdy chcemy sprawdzić, czy istnieje zależność pomiędzy zmiennymi, wykorzystuje się test chi-kwadrat. Pozwala on na ocenę, czy obserwowane różnice pomiędzy zmiennymi są statystycznie istotne, co oznacza, że nie są one wynikiem przypadku. Wynik testu chi-kwadrat należy przedstawić w kontekście wartości p, co pozwala na decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu hipotezy zerowej.

Przykładowe wyniki

Tabela 1. Statystyka opisowa poziomu stresu wśród różnych grup pielęgniarek

Grupa N M Me SD Min Max
Pielęgniarki ogólne 50 35.6 34 6.8 24 48
Pielęgniarki onkologiczne 40 42.3 41 7.2 30 55
Pielęgniarki pediatryczne 45 30.2 29 5.4 20 41

Legenda:
N – liczba badanych; M – średnia wartość; SD – odchylenie standardowe; Min – minimalna wartość; Max – maksymalna wartość.

Tabela przedstawia poziom stresu w trzech grupach pielęgniarek. Najwyższy poziom stresu występuje u pielęgniarek onkologicznych.

Rozkład poziomu stresu wśród różnych grup pielęgniarek
Grupa Niski poziom stresu Średni poziom stresu Wysoki poziom stresu Łącznie
Pielęgniarki ogólne 15 20 15 50
Pielęgniarki onkologiczne 5 10 25 40
Pielęgniarki pediatryczne 20 15 10 45
Łącznie 40 45 50 135

Legenda:
N – liczba badanych; M – średnia wartość; SD – odchylenie standardowe; Min – minimalna wartość; Max – maksymalna wartość.

Tabela przedstawia liczebności pielęgniarek z różnym poziomem stresu w zależności od grupy zawodowej. Wyniki mogą zostać poddane analizie testem chi-kwadrat w celu weryfikacji hipotezy dotyczącej zależności między rodzajem pielęgniarek a poziomem stresu.

Przykład pracy dyplomowej z pielęgniarstwa

Fragment wstępu:

Przeszczepianie narządów, tkanek oraz komórek jest jedną z najistotniejszych i najbardziej efektywnych sposobów terapii. Pozwala na wydłużenie życia, lecz co ważniejsze podnosi również jego jakość. Aktualnie jest to dynamicznie rozwijająca się gałąź nauk medycznych. Mimo postępu nowoczesnych technologii, lekarze transplantolodzy miewają trudności z dostępnością narządów, gdyż przybywa osób, które ich wymagają. Największym z wyzwań transplantologii klinicznej jest wciąż pozyskiwanie większej niż dotychczas liczby narządów pochodzących od dawców żywych i zmarłych. Istotnym działaniem jest propagowanie wiedzy z zakresu transplantacji przy zachowaniu zrozumiałej formy. Może to przyczynić się do podniesienia poziomu świadomości społecznej oraz spowodować poprawę nastawienia do kwestii transplantacji.

Fragment części teoretycznej:

Metody wykrywania i rozpoznawania raka piersi

Zalecenia odnośnie badań mammograficznych różnią się w zależności od danego kraju. W Stanach zjednoczonych badania mammograficzne są rekomendowane co dwa lata kobietom pomiędzy 50. a 74. rokiem życia, zaś nie są one zalecane kobietom, które mają powyżej 75 lat, bądź są w wieku od 40 do 49 lat (US Preventive Services Task Force. Screening for breast cancer, Ann Intern Med 2009). Nieodpłatne badania mammograficzne w Polsce, dla kobiet pomiędzy 50. a 69. rokiem życia, zawdzięczane są Populacyjnemu Programowi Wczesnego Wykrywania Raka Piersi. Tego rodzaju programy w wielu krajach europejskich na zachód od Polski występują już od ponad 20 lat (Didkowska J. 2010). Polska Unia Onkologii, będąca pozarządową organizacją, zrzeszająca osoby zaangażowane w walkę z chorobami nowotworowymi, nie rekomenduje badań mammograficznych dla kobiet poniżej 39. roku życia oraz tych powyżej 70 lat. U kobiet w wieku pomiędzy 50 a 69 lat wskazane jest przeprowadzenie mammografii raz na dwa lata, natomiast jeśli chodzi o kwestię kobiet między 40. a 49. rokiem życia, uwarunkowana jest ona indywidualną oceną ryzyka tj. dodatnim wywiadem rodzinnym oraz objawami (Jassem J., Bobek-Billewicz B., Krzakowski M. 2009).

Kryteria i sposób stwierdzenia trwałego i nieodwracalnego ustania czynności mózgu

W naszym kraju kryteria i możliwości ustalenia trwałego bezpowrotnego ustania czynności mózgu określa Obwieszczenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lipca 2007 roku. W skład komisji stwierdzającej śmierć mózgu powołany jest neurolog/neurochirurg a także anestezjolog. Postępowanie to może zostać uruchomione po wyczerpaniu dostępnych sposobów leczenia. Procedura ta rozpoczyna się od wstępnej obserwacji. Okres ten trwa od momentu wystąpienia objawów klinicznych śmierci mózgu minimum 6 godzin w sytuacji uszkodzeń pierwotnych i minimum 12 godzin, w przypadku uszkodzeń wtórnych oraz u dzieci poniżej 2 lat.

Fragmenty z części metodologicznej:

Badanie zostało zrealizowane na podstawie analizy indywidualnych przypadków pacjentów. Z tego powodu w trakcie kilku spotkań zostały przeprowadzane rozmowy z osobami chorymi na autoimmunologiczną chorobę, jaką jest cukrzyca typu 1. Celem wywiadu było określenie trudności pielęgnacyjnych pacjentów z tą chorobą. Dodatkowo, jako technikę uzupełniającą zastosowano analizę dokumentów danych pacjentów. Analizie poddano dokumentację medyczną, wypisy ze szpitala a także kartę informacyjna oraz zalecenia dotyczące postępowania medycznego. Uwzględniono również czas trwania choroby oraz przyjmowane przez pacjenta leki. choroby i stosowane przez chorego lekarstwa.

Analiza wiedzy dotyczącej ostrych powikłań cukrzycy pozwoliła stwierdzić, że większość badanych, bo aż 24 osoby (60%), nie potrafiły określić, jakie schorzenia zaliczane są do ostrych powikłań tej choroby. W tej grupie było 9 kobiet (22,5%) oraz 15 mężczyzn (37,5%). Należy nadmienić, że tylko kobiety podawały stan hipoglikemii jako ostry stan w cukrzycy. I tak mężczyźni wykazali się większą niewiedzą w tym pytaniu, a więc udzielili odpowiedzi "nie wiem". Jednak paradoksalnie większa liczba kobiet wskazała stopę cukrzycową jako powikłanie ostre, co stanowi odpowiedź błędną. Warto zwrócić uwagę na to, że jednocześnie w większości wskazały one odpowiedź prawidłową, czyli hipoglikemię, przy braku odpowiedzi poprawnej wśród mężczyzn.

Fragment zakończenia:

Przeprowadzone badania własne udowodniły główną hipotezę, co świadczy o tym, że większość pielęgniarek pracujących w tej placówce medycznej ma świadomość jakie ryzyko wiąże się z ich pracą oraz jak ważne jest utrzymywanie tego ryzyka na niskim poziomie. Nie bagatelizują one tego problemu, widać, że jest on dla nich istotny. Biorąc pod uwagę odpowiedzi udzielone przez respondentów, pięć hipotez szczegółowych również zostały potwierdzonych(…). Podsumowując, pielęgniarki są świadome czym jest oraz czym może być spowodowane ryzyko w miejscu ich pracy. Wiedzą jakie czynniki mogą głównie wpływać na jego wzrost oraz w jaki sposób można się przed tymi czynnikami chronić. Istotne jest, żeby w każdej placówce medycznej występowały odpowiednie procedury oraz działania, które zapewnią bezpieczeństwo pracownikom w miejscu pracy, zarówno fizyczne jak i psychiczne, ponieważ od tego zależy ich życie i zdrowie.

Przykładowe zwroty w pracy z pielęgniarstwa

  • Celem niniejszej pracy jest…
  • Wiedza respondentów biorących udział w badaniu, była na wysokim poziomie…
  • Analiza statystyczna wyników badań własnych wykazała…
  • W niniejszej pracy zadano pytanie, czy…
  • W pracy własnej zapytano o zgodę na…
  • Element ten jest najczęstszym czynnikiem ryzyka…
  • Do wyjaśnienia czynników predysponujących do wspomnianej choroby należą…
  • Jedną z grup narażonych na tę sytuację, są…
  • Literatura przedmiotu dowodzi, że stan odżywienia chorych…
  • Wynika stąd, że zależność między odżywianiem a ryzykiem pojawienia się…
  • Kolejnym czynnikiem przyczyniającym się do tej choroby mogą być…
  • Istotnym znaczeniem jest wiedza na temat…
  • Sprawą najwyższej wagi jest również…
  • Blisko połowa ankietowanych w badaniach własnych przeciętnie oceniała poziom własnej wiedzy na temat…

Ankieta do pracy z pielęgniarstwa

1. Wyraźne określenie celu badania

Przed przystąpieniem do tworzenia ankiety, należy jasno określić, jaki jest cel badania. Czy ankieta ma na celu zbadanie jakości opieki pielęgniarskiej, satysfakcji pacjentów, wiedzy pielęgniarek na temat określonych procedur, czy innych zagadnień? Celem powinno być uzyskanie konkretnych danych, które pomogą odpowiedzieć na pytania badawcze w pracy licencjackiej.

2. Sformułowanie pytań w sposób zrozumiały

Pytania ankiety powinny być proste, jasne i zrozumiałe dla respondentów. Unikaj skomplikowanego języka, a także zbyt długich lub złożonych pytań, które mogą wprowadzać w błąd. Dobrze sformułowane pytanie powinno dotyczyć jednej konkretnej kwestii.

Przykład:

Zamiast: „Jak oceniasz jakość opieki oraz profesjonalizm pielęgniarek?”

Lepiej: „Jak oceniasz jakość opieki pielęgniarskiej?”

3. Rodzaje pytań

Najczęściej stosowane w ankietach są następujące typy pytań:

  • Pytania zamknięte – respondent wybiera odpowiedź z listy możliwych opcji. Są łatwiejsze do analizy i pomagają uzyskać porównywalne dane.
    Przykład: „Jak oceniasz jakość opieki pielęgniarskiej?” (Bardzo dobra, Dobra, Przeciętna, Zła, Bardzo zła)
  • Pytania otwarte – dają respondentowi możliwość udzielenia własnej odpowiedzi. Stosowane, gdy potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji lub opinii.
    Przykład: „Co chciał(a)byś zmienić w organizacji pracy pielęgniarek?”
  • Pytania półotwarte – połączenie pytania zamkniętego z opcją „inne”, gdzie respondent może wpisać własną odpowiedź.
    Przykład: „Które z poniższych problemów zdrowotnych miałaś/miałeś w ostatnim roku?” (Lista opcji + „Inne, jakie?”)

4. Odpowiednia liczba pytań

Ankieta powinna zawierać odpowiednią liczbę pytań – ani zbyt mało, ani zbyt wiele. Ankieta licząca 10–20 pytań jest zazwyczaj wystarczająca, by uzyskać pełny obraz, nie obciążając respondentów. Zbyt długa ankieta może zniechęcić do jej wypełnienia, a zbyt krótka może nie dostarczyć pełnych danych.

5. Struktura ankiety

Ankieta powinna mieć jasną strukturę:

  • Wstęp – krótka informacja o celu ankiety i zapewnienie o poufności danych.
  • Metryczka – pytania o dane demograficzne (płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie), które mogą być istotne dla analizy wyników.
  • Główna część ankiety – pytania merytoryczne związane z tematem badania.
  • Zakończenie – podziękowanie za udział w badaniu.

6. Zastosowanie skali oceny

W przypadku pytań dotyczących oceny (np. satysfakcji, jakości opieki) warto zastosować skalę oceny, np. 5- lub 7-punktową. Pozwala to na uzyskanie bardziej szczegółowych danych niż odpowiedź „tak/nie”.

Przykład:

„Jak oceniasz swoje zadowolenie z opieki pielęgniarskiej?”

  • Bardzo niezadowolony/a
  • Niezadowolony/a
  • Neutralny/a
  • Zadowolony/a
  • Bardzo zadowolony/a

8. Zachowanie zasad etycznych

W badaniach naukowych, w tym ankietach, należy przestrzegać zasad etycznych, takich jak dobrowolność udziału, anonimowość i poufność danych. Warto o tym poinformować uczestników na początku ankiety.

9. Unikanie błędów w pytaniach

Należy unikać błędów w konstruowaniu pytań, takich jak:

  • Pytania sugestywne – pytania, które mogą sugerować odpowiedź.
    Błąd: „Czy uważasz, że pielęgniarki są bardzo profesjonalne?”
    Lepsza forma: „Jak oceniasz profesjonalizm pielęgniarek?”
  • Pytania podwójne – pytania, które poruszają więcej niż jeden temat.
    Błąd: „Czy jesteś zadowolony z pracy pielęgniarek i lekarzy?”
    Lepsza forma: „Jak oceniasz pracę pielęgniarek?” oraz „Jak oceniasz pracę lekarzy?”

Przykładowe ankiety

Wzór wstępu do ankiety

Studiuję pielęgniarstwo na uczelni X w mieście Y. Prowadzę badania na temat oceny wiedzy polskiego społeczeństwa na temat wpływu palenia papierosów na układ oddechowy człowieka. Zwracam się z uprzejmą prośbą o wypełnienie niniejszej ankiety. Nie ma tutaj dobrych ani złych odpowiedzi, ważne żeby były one szczere. Wyniki ankiety zostaną wykorzystane jedynie do badań naukowych, a sama ankieta jest dobrowolna i anonimowa. Z góry dziękuję za poświęcony czas.

Ankieta dotycząca nawyków zdrowotnych

1. Czy pali Pani/Pan papierosy?

Tak

Nie

2. Od jakiego czasu pali Pani/Pan papierosy?

Mniej niż rok

1-5 lat

6-10 lat

11-20 lat

> 20 lat

3. Czy jest Pani/Pan świadoma/świadomy wpływu palenia papierosów na układ oddechowy człowieka?

Tak

Nie mam zdania

Nie

4. Do występowania których z poniższych chorób, może przyczyniać się palenie papierosów?

Rak płuca

Rak jamy utnej

Rak krtani

Astma

POChP

Nieżyt nosa

5. Czy cierpi Pani/Pan na którąś z wymienionych wyżej chorób?

Tak

Nie

6. Jakiej choroby układu oddechowego najbardziej się Pani/Pan obawia?

………………………………………………………………………………………………………….

7. Czy zna Pani/Pan znaczenie aktywności fizycznej w profilaktyce chorób układu oddechowego?

Tak

Nie mam zdania

Nie

8. Czy obecnie uprawia Pani/Pan jakąkolwiek formę aktywności fizycznej?

Tak

Nie

9. Czy zauważyła Pani/Pan spadek kondycji fizycznej?

Tak

Nie

10. Czy Pani/Pana zdaniem edukowanie w zakresie profilaktyki chorób układu oddechowego jest ważne?

Tak

Nie mam zdania

Nie

11. Czy w Pani/Pana opinii obecnie odpowiednią wagę przywiązuje się do informowania na Temat wpływu palenia papierosów na układ oddechowy człowieka?

Tak

Nie mam zdania

Nie

12. W jakim stopniu miała Pani/Pan dostęp do informacji na temat chorób układu oddechowego, które mogą być wynikiem palenia papierosów?

Bardzo dobry

Dobry

Średni

Zły

Bardzo zły

13. Skąd czerpie Pani/Pan wiedzę na temat chorób, które może wywoływać palenie papierosów?

Lekarz

Znajomi

Rodzina

Telewizja

Internet

Inne ……………………………………………………………………………………………….

14. Czy planuje Pani/Pan w ciągu najbliższego miesiąca rzucić palenie?

Zdecydowanie tak

Raczej tak

Nie wiem

Raczej nie

Na pewno nie

15. Jeśli tak, to dlaczego chce Pani/Pan rzucić palenie?

…………………………………………………………………………….

Metryczka

1. Płeć

Kobieta

Mężczyzna

2. Miejsce zamieszkania

Wieś

Miasto < 50 tysięcy mieszkańców

Miasto 50-100 tysięcy mieszkańców

Miasto 100-500 tysięcy mieszańców

Miasto > 500 tysięcy mieszkańców

3. Wiek

< 18 lat

18-29 lat

30-39 lat

40-49 lat

50-59 lat

60-69 lat

> 70 lat

Ankieta dotycząca jakości opieki pielęgniarskiej

1. Jak oceniasz ogólną jakość opieki pielęgniarskiej, jaką otrzymałeś/aś podczas swojego pobytu w szpitalu?

Bardzo dobra

Dobra

Przeciętna

Zła

Bardzo zła

2. Czy pielęgniarki były dostępne, gdy potrzebowałeś/aś pomocy?

Zawsze

Często

Rzadko

Nigdy

3. Jak oceniasz komunikację pomiędzy Tobą a personelem pielęgniarskim?

Bardzo dobra

Dobra

Przeciętna

Zła

Bardzo zła

4. Czy czułeś/aś się dobrze poinformowany/a o planie leczenia i procedurach, które miały być przeprowadzane?

Zdecydowanie tak

Raczej tak

Raczej nie

Zdecydowanie nie

5. Jak oceniasz empatię i zaangażowanie pielęgniarek w Twoje potrzeby?

Bardzo wysoka

Wysoka

Przeciętna

Niska

Bardzo niska

6. Jakiej poprawy w zakresie opieki pielęgniarskiej najbardziej oczekujesz?

………………………………………………………………………………………………………….

Ankieta dotycząca satysfakcji z organizacji opieki zdrowotnej

1. Jak oceniasz dostępność usług medycznych w Twoim miejscu zamieszkania?

Bardzo dobra

Dobra

Przeciętna

Zła

Bardzo zła

2. Jak długo zazwyczaj czekasz na wizytę u lekarza specjalisty?

Mniej niż tydzień

1-2 tygodnie

3-4 tygodnie

Miesiąc lub więcej

Powyżej trzech miesięcy

3. Jak oceniasz organizację i funkcjonowanie rejestracji w Twojej placówce medycznej?

Bardzo dobrze zorganizowana

Dobrze zorganizowana

Przeciętnie

Zła

Bardzo zła

4. Czy uważasz, że masz wystarczający dostęp do informacji na temat swojego stanu zdrowia?

Zdecydowanie tak

Raczej tak

Raczej nie

Zdecydowanie nie

5. Jak oceniasz profesjonalizm personelu medycznego w Twojej placówce?

Bardzo wysoki

Wysoki

Przeciętny

Niski

Bardzo niski

6. Jakiej poprawy w organizacji opieki zdrowotnej najbardziej oczekujesz?

………………………………………………………………………………………………………….

Więcej pytań?

O czym pisać pracę magisterską z pielęgniarstwa?

Praca magisterska z pielęgniarstwa powinna dotyczyć zagadnień związanych z opieką zdrowotną, zarządzaniem w ochronie zdrowia, badaniami klinicznymi, edukacją zdrowotną lub innymi istotnymi tematami z tej dziedziny. Warto skonsultować temat z promotorem, aby wybrać obszar, który będzie interesujący i istotny z punktu widzenia współczesnych badań.

Ile za pisanie pracy magisterskiej?

Ceny za usługi pisania pracy magisterskiej mogą się różnić w zależności od firmy czy osoby, która oferuje taką pomoc. Zazwyczaj koszt zależy od liczby stron, tematyki oraz terminu realizacji. Jednakże samodzielne napisanie pracy magisterskiej, z pomocą promotora, jest najbardziej zalecaną i etyczną formą przygotowania pracy. W moim przypadku koszt realizacji wyniski około 9000zł

Ile kosztuje praca magisterska 2024?

Przygotowanie pracy magisterskiej może wiązać się z różnymi kosztami, takimi jak koszty druku, korekty lub opłat za dodatkowe usługi (np. korekta stylistyczna). Ceny różnią się w zależności od regionu, terminu oraz jakości usługi. Warto jednak pamiętać, że kluczowe jest samodzielne przygotowanie pracy badawczej. Koszt rezalizacji usługi wynosi od 9000 zł.

Czy trzeba napisać pracę magisterską na kierunku pielęgniarstwo?

Tak, na większości uczelni w Polsce praca magisterska jest obowiązkowym elementem ukończenia studiów magisterskich na kierunku pielęgniarstwo. Praca ta ma na celu sprawdzenie umiejętności badawczych studenta oraz jego wiedzy w wybranym obszarze nauki.

Ile trwa pisanie pracy magisterskiej?

Typowy czas pisania pracy zależy od złożoności tematu i metody badawczej:

  • Krótki okres (3-4 miesiące): Możliwe przy dobrym planowaniu i mniejszej liczbie badań empirycznych.
  • Średni okres (5-6 miesięcy): Zwykle tyle zajmuje napisanie pracy z badaniami empirycznymi i przeglądem literatury.
  • Długi okres (ponad 6 miesięcy): Dotyczy bardziej złożonych prac, wymagających większej ilości analiz.

Realizacja u mnie możliwa jest w ekspresowym terminie 2-3 tygodni.

Ile stron powinna mieć praca z pielęgniarstwa?

Standardowa praca magisterska liczy zazwyczaj od 40 do 60 stron. Dokładna liczba stron zależy od wymagań uczelni, złożoności tematu oraz wybranej metodologii badawczej. Warto skonsultować się z promotorem, aby upewnić się, że spełnia się wszystkie wymagania formalne.

Nadal Potrzebujesz

POMOCY W PISANIU ?

Nazywam się Dorota Wrona. Moją misją jest pomoc studentom. Skorzystaj z ponad 25 lat doświadczenia w pisaniu i redakcji tekstów naukowych

Umów się na darmowe konsultacje